Kérdések és válaszok – jógaoktatók gerinces kérdései.” bejegyzéshez 12 hozzászólás

    • Kedves Gigi!

      Több szempontot érdemes figyelembe venni.
      1. az ülő munka ágyéki porckorongokra gyakorolt hatásait homorító (kobra típus) és a gerincet nyújtó gyakorlatokkal ( pl tadasana, lefelé néző kutya).
      2. a sok ülés izomzatra, szalagrendszerre gyakorolt hatásait szintén homorító-feszítő mozdulatokkal (pl. szék póz)
      3. az ülő munkával járó számítógép-bámulás nyaki gerincre ható rossz tulajdonságait a tartás korrekciójával, haltartásokkal, nyakgyakorlatokkal érdemes korrigálni – ezt nem mindegy hogyan, majd egy blogbejegyzésben kifejtem részletesen-
      4. a szem terhelését opcionális szemgyakorlatokkal kellene kompenzálni.
      5. üléskor a rekesz mozgása csökken, ami egy sor belső szervi probléma előrevetítője lehet: a teljes jógalégzés kialakítása keringés-fokozásra, a tüdő funkciójának javítására oktatóként hibátlan választás!
      5. Idősebb korosztálynál a csontritkulásra – csontritkulás prevenciójára is gondolni kell. Nem feltétlen jóga, de érdemes Őket ZÖLD színű ételek fogyasztására biztatni, és a combnyakat ill. a csigolyatesteket tengely irányban terhelő pózokat gyakoroltatni. ol. harcos pózok, álló gyakorlatok…( bár ezt fiatalabb korban még inkább érdemes elkezdeni – hiszen a csontok akkor épülnek)
      Hasznosak az egyensúly gyakorlatok, melyek az esésekből adódó csonttörések megelőzését szolgálhatja. Fontos Náluk a tartásjavítás, mert így szintén kisebb teher nehezedik a gyengülő csontrendszerre.

      Bocs, ha ez így kicsit általános, de erről a kérdésről rengetegek lehetne írni.

      Üdv:
      máté

  1.  
    Kedves Máté!
    Egyik kedves vendégem egy 60 éves hölgy. Most kapta meg az MR leletét, mely szerint: 
    – A lumbális lordosis íve kiegyenesedett.
    – L.IV-V-ben Modick II. degeneratív elváltozás mellett széles alapú bal oldali kiszakadt, L.5. gyökeredést komprimáló hernia van.
    Ehhez képest, amit érez:
     – Ha leül a földre nyújtott lábbal a sarkáig lesugárzik a fájdalom és mintha begörcsölne a vádlija olyan érzése van.
    – Ha ebben a pózban megfeszíti a térdét fáj a dereka.
    – Előre, a combhajlatba is átsugároz a fájdalom.
    – Ha sokat ül, elzsibbad a bal lába.
    – 2. és 3. lábujját (nagy ujj felől számolva) nem érzi.
    – Törökülésben húzódik a láb.
    – Ha fekszik nem fáj a lába de zsibbad.
    – Marjari nem esik jól neki viszont a cobra annál inkább.
    Jelenleg McKenzie tornát csinál otthon, és hozzám jár jógázni és masszázsra. Mely ászanákat javaslod, melyeket nem? Mire figyeljek a masszázsnál? (Ez egy ruhás, nyújtó masszázs)
     
    Előre is köszönöm a jó tanácsokat!
     
    Üdv:
    Bea

  2. Kedves Bea!

    Nagyon jó így a kérdés, hogy az MR leletet és azt is leírod, hogy mit érez, mert csak így lehet pontos választ adni erre.

    A kiegyenesedett lordózis majdnem minden sérves emberre jellemző. A sérv hátrafelé boltosul ki, így ha a derék homorú marad, akkor hamarabb fokozódik a nyomás a sérvesedett porckorong darabban. A testnek ez a reflexes válasz a porckorong sérvesedésére, és mint ilyen, általában jó előre megelőzi a sérves tünetek megjelenését. Erről sok szó lesz a Kétnapos gerincterápia jógával tanfon, amikor arról lesz szó, hogyan gyógyítsuk meg azt a tanítványt, akinek – ő azt hiszi- még semmi baja.

     "L.IV-V-ben Modick II. degeneratív elváltozás mellett széles alapú bal oldali kiszakadt, L.5. gyökeredést komprimáló hernia van."

    A kiszakadt sérv azt jelenti, hogy a porckorong külső rostos rétege átszakad, és a kocsonyás belső mag anyagának egy része a gerinccsatornába áramlik. Ez így nagyon drasztikusan hangzik, de szerencsére nem mindig az. Néhány ember ezt a folyamatot minden fájdalom nélkül átéli, közben dolgozik, és fogalma nincs arról, hogy épp lezajlik a porkcorong kiszakadásának a folyamat a gerincében. Persze ilyen mázlisták kevesen vannak. Van, akinél ez a gyököt, vagy a gerincvelő burkát ( dura) kezdi nyomni, ami már komoly fájdalmakkal járhat. Legtöbbször a kiáramlott tartalom felszívódik, a rostos réteg hegesedéssel gyógyul – kicsit olyan ez, mintha az ember megműtötte volna magát – és gyakorlatilag onnantól egy kicsit rosszabb gyógyhajlamú "sima" sérvvel dolgozunk. Nem írtad, mióta fáj a Hölgy dereka, bár érzésem szerint Ti most vlsz. itt tarthattok.  

    Nézzük mi miért van:

     "Ha leül a földre nyújtott lábbal a sarkáig lesugárzik a fájdalom és mintha begörcsölne a vádlija olyan érzése van."

    Ezt a haladó gerincterápia jógával tanfon vesszük át. Amikor az ember a combja hátulsó izmait nyújtja, akkor vele együtt nyújtja a kb. ugyanarra húzódó idegszálat. Ez a tanítvány legalsó porckorongja mögött lép ki (L5-s1). Ha elkezded "huzigálni" az ideget, addig nincs gond, amíg a porckorong a helyén van. Viszont ha kiboltosult, akkor gyakorlatilag nekihúzod az ideget a kiboltosult porckorongdarabnak, ezt jelzi az ideg ezzel a fájdalommal.

    A javulás nagyon objektív  tesztje lehet ilyen esetben a következő:

    Fektesd a Hölgyet a hátára nyújtott lábbal, és a fájós oldali lábát nyújtott térddel kezdje el emelni felfelé. Lesz egy magasság, ahol jön ez az érzés. Jegyezzétek meg, hogy ez hány foknál van. Minél jobb munkát végezel, idővel ez a szög úgy lesz nagyobb…Akkor jársz jó úton, ha egyre magasabbra emelhető a láb ilyen idegi fájdalom nélkül. 


    – Ha ebben a pózban megfeszíti a térdét fáj a dereka.

    Nem csoda! Ez szintén a gyöknyomást jelzi.

    – Előre, a combhajlatba is átsugároz a fájdalom.


    – Ha sokat ül, elzsibbad a bal lába.

    Ez sem véletlen. Ahogy előre dől, a csigolyái elülső része közeledik. köztük van a porckorong, ami emiatt elkezd tovább "nyomódni" hátrafelé. Ez megint a kilépő ideget kezdi el "piszkálni" aminek egyenes következménye a zsibbadás.

    – 2. és 3. lábujját (nagy ujj felől számolva) nem érzi.

    Szintén az idegnyomás jele.

    – Törökülésben húzódik a láb.

    szintén! Törökülésben is húzódik az ideg, így közelebb kerül a kiboltosult porckoronghoz.

    – Marjari nem esik jól neki viszont a cobra annál inkább.
    Oké! Ez egy jó jel! Ha a sérve igazán rossz lenne, akkor a kobrát sem tudná megcsinálni, hiszen ha a porckorong kiboltosult része "túl nagy" akkor a kobra már nem "visszatuszkolja" hanem szimplán fokozza benne a nyomást, ezzel még jobban a gyökre nyomná a lufiként felfújódó porckorongdarabot.

    Szuper! Innentől nincs kérdés: 

    – Rettenet erővel nyújtani kéne a gerincét, lehetőleg hátrabillentett medencével ( akkor van hátrabillenve a medence, amikor úgy áll, mintha háton fekve talpra húzott lábbal lenyomnád a derekad)
    – és a kobra irányt kéne forszírozni Nála.

    Amit véletlenül se:

    – Semmit ami "zsibbaszt"
    – Semmit, ami előre hajlás
    – Semmit ami rotáció (jobbra törzscsavarást meg véltelnül se – még a Korokan masszázs közben se!!!! )

    Masszázs:
    -próbáld megnyújtani a gerincét. Ha a hátán fekszik, kb. 30-35 fokban megemelni mindkét lábát és húzni.
    -törökülésbe ne ültesd – az is húzza az ideget. felesleges.
    – hason fekve simán lehet gyömöszölni, semmi gond nem lehet belőle.

    "Előre is köszönöm a jó tanácsokat!"

    Természetes!
    Ha bármi kérdés még felmerül, írj nyugodtan!

    máté
     

  3. Szia Máté!
    Az egyik páciensemnek műtötték a gerincét: L5 és S1 között megszűnt a porckorong és a mozgás. "Összecementezték". 31 éves, nő, mindig sokat mozgott, aktívan, most is szeretne, de nem tud (ez frusztrálja persze, sok a maradék energia benne). A fő baj (amellett, hogy van egy nem túl erősen és nem mindig, de kisugárzó fájdalom a jobb lábába, ami egy lumbális porckorong-probléma, és nem piriformis-ügy), hogy fáj a háta. A műtét fél éve volt, rendesen gyógytornázik, úszik stb., az orvosok szerint "már jól kellene lennie", de a hát közepe-alja  nem hajlik igazán. Vagyis egy kicsit csak: domborítani nem tud, egyenes, mint a deszka. A probléma előtt sem volt hibátlan a tartása a thoracalis felső részében, de azóta nem tudja mozgatni az alsó részt, olyan T6-7-től L5-ig. MR lesz néhány hét múlva.
    A probléma értelmezését ez az összecementezett rész okozza, egyébként tudnám, mit tegyek vele (aminek nagy részét egyébként önállóan végzi is, jól megtanulta a gyógytornászoktól). De ilyenkor meddig mehetek el? Válaszod köszönöm, üdv!
    zsolt

    • Szia Zsolt!

      Szegény! 31 éves korára ennyire tönkretette az L5-S1 porckorongját? Nem tornász volt?

      Látni kéne Öt, hogy könnyebben tudjak választ adni, így most inkább hipotetikusan járom körbe ezt a kérést.
      Adva van egy elmerevített L5-S1 szegmentünk. ( a keresztcsont és az alsó csigolya egységként mozog) Ebből eredendően következik az L4-es porckorong elég erős túlterhelése – akár ül, akár sportol.

      Ebből szinte egyenesen következik, hogy az előre hajló+csavaró gyakorlatokat úgy nem kell erőltetni Vele, ahogy csak vannak, mert ezzel tovább terhelnénk ezt a területet.
      A domborítás hiánya több okból származhat: amikor valaki mardzsarit csinál, figyeld meg, hogy indul a mozdulat: lentről a keresztcsonttól. Amikor ez az alsó csigolya közti ízület kiesik a játékból, az idegrendszer “lefagy” és nem tudja továbbvinni a flexiót. Lehet oka ennek az L4 sérülése, az azt védő izomvédekezés. Az is ok lehet, hogy a gerinc háti szakaszán a hajlítás-homorítás a bordakosár jelenléte miatt minimális. Ha eleve között volt a háti és ágyéki gerinc ilyen síkú mozgathatósága, akkor EGYENESEN KÁR LENNE!!!! ezt egy kiesett szegment mellett erőltetni!!!!!

      A cél sokkal inkább a gerinc stabilitásának a növelése: (kobra, szék homorított derékkal, asztal, lefelé néző kutya póz, sáska, stb…)
      A porckorong megvédése: tengely irányú nyújtások, homorítások

      És csak egy ésszerű mobilizáció: mardzsari, nyújtózások ( ezzel a porckorongot és a szalagrendszert tengely irányban “húzod meg”, ami javítja az anyagcserét, és csökkenti a letapadásokat.

      Ne erőltessétek az előre hajlítást. Tehermentesített helyzetben ez tejesen ok, hiszen nem akarjuk a hátsó szalagokat zsugorodni hagyni – bár ha ülő munkát végez, ez amúgy is nehéz lenne- de teher alatt ez nem érdemes forszírozni! Magyarul: ha a műtét előtt sem volt túl mobil ez a terület és így is beteg lett, akkor hiba lenne a műtött szegment felett hiprmobillá tenni.

      Extra teendő: ha agy ágyéki gerinc kötött, akkor a csípő körüli izmok is gyakran zsugorodottak. Ezek erős nyújtás viszont fontos, hiszen ezek megfelelő nyújthatósága nélkül még egy “mezei” ülés is sokkal nagyobb terhet ró az L4-re, mint rendesen.

      összefoglalva: ésszerű mobilizáció tehermentesen. porckorong prevenció-centralizáció, sok sok kobra -hátiom erősítés, stabilizáció + a medence helyes billentésének a képességének a kialakítása a csípő körüli izmok nyújtásával + az ágyéki gerinc hajlító irányának békén hagyása, és nem forszírozása teher alatt…

  4. Kedves Máté, bár szinte megválaszoltad a kérdésemet fenti válaszaiddal, a pontosság kedvéért feltenném itt is:
    egyik leendő tanítvány telefonon csak annyit miondott: 4-5 csigolya k (?) között kiszakadt sérve van. Sosem jógázott eddig, de mostantól új év, új élet….
    mit javasolsz neki?

    • Kedves Tünde!

      Örülök, hogy itt is találkozunk!:)

      Igen, erről tényleg volt szó, így most egy érdekes dolgot feszegetnék: ha valaki azt mondja, hogy kiszakadt sérve van, akkor nagyon fontos, hogy megtudd, ki az indformáció forrása.
      Ha a reumatológus, az idegsebész, vagy hasonló súlycsoportba tartozó szakember, akkor teljesen rendben van a dolog, ebben az esetben azt kell nézni, hogy az érintett ember hogyan érzi magát, és elkerülni a tanfolyamon megbeszélt irányokat. (Minden más, ami nem fáj, gyakorlatilag mehet.)

      Azonban ha az információforrás valamilyen önjelölt hókuszpók, akkor jobb, ha inkább azt figyeled, hogy mi esik jól és mi rosszul, de nem veszed készpénznek a “diagnózist”.

      A veszélyes kiszakadt sérves emberek nem jógázni fognak, így lehet, hogy nincs is komoly baj, csak a “nagytudású” csontkovács nagyobb legendát akart maga köré építeni azzal, hogy a derékfájást “sérvvé” diagnosztizálja.

      Az is gyakori, hogy az orvosnál még protrusió (kisebb kiboltosulás) a neten böngészve a tünetek után keresve fejben kiszakadt sérvvé nő…Megdöbbennél, ha látnád mennyi ilyen fordul elő…:)

      Szl. ilyenkor csak okosan, diplomatikusan “politizálva” érdemes vezetni a jógást az egészséges életfelfogás, és az egészségkereső irány felé.

      Ha pedig valóban kiszakadt volt az a sérv korábban, akkor vélhetően a kiszakadt rész felszívódott vagy letapadt már, így ezt az embert egy “sima” sérvesként kell kezelni a jógaórát.
      Ebben pedig a Gerincterápia jógával után profik vagyok! 🙂

      Üdv:
      m.

  5. Kedves Máté!
     
    Elolvastam az ingyenes alaptanfolyamodat (és természetesen tervezem a 2 napos tanfolyamodon való részvételt is, de az még sajnos arrébb van, addig is) lenne pár általános kérdésem a gerincproblémákkal kapcsolatban.
    – Ha valakinek régen volt sérve, de már évek óta nem jelentkeznek hasonló tünetek sem, ilyen esetben mennyire lehet az előre hajló, ill. gerinc csavaró  ászanákat csináltatni?
    – Jól vettem ki az írásodból, hogy sérv probléma esetében még (nyújtott háttal történő) előre dőlést sem ajánlott csináltatni?
    – Nemrég olvastam, hogy porckorongsérv esetében nem szabad oldalirányú mozgást végeztetni a jógázóval…(Valamiért bennem az ragadt meg, hogy csak az előrehajló ászanákat és a rotaciókat kell kihagyni.)

    – Amennyiben a nyakcsigolyáknál, vagy a gerincoszlop bármely területén néhány csigolya helyett fém van beültetve, ilyen esetben mi az, amit nem szabad csináltatni? (Ezt általánosságban kérdezem, ezért nem tudok arról konkrét leírást adni, hogy mely csigolyákról van szó…)
    – Olvastam a leírásodban, hogy a gerinc csavarással óvatosan kell bánni – még egészséges gerinc esetében is. Viszont rengeteg olyan jóga gyakorlat van haladók számára, ami nagyon is forszírozza a túlzott "nyakatekert" csavarást. Amennyiben valaki, aki már évek óta foglalkozik jógával és esetleg mellette pl. pilates módszerrel próbálja karban tartani és megtámasztani különböző izomzattal a gerincoszlopát, akkor odafigyelve és lépésről-lépésre haladva lehet nehezíteni a csavaró mozdulatokat, vagy inkább maradjunk az egyszerűbb, alap rotációs ászanáknál? (Itt olyan nehézségű ászanákra gondolok, mint pl.: Parivrtta parszvakonászana – oldalnyújtás törzsfordítással, vagy pl. Utthita parivrtta paszcsimottanászana –  nyújtott ülésben előrehajlás törzsfordítással)
     
    Előre is nagyon köszönöm a válaszodat!
     
    Üdvözlettel:

    Szilvi

    • Kedves Szilvi!

      A kérdéseidre a válasz:

      – Ha valakinek régen volt sérve, de már évek óta nem jelentkeznek hasonló tünetek sem, ilyen esetben mennyire lehet az előre hajló, ill. gerinc csavaró ászanákat csináltatni?

      Akkor sem érdemes erőltetni ezt az irányt! Azt kell tudni, hogy egy gerincsérv sosem húzódik vissza teljesen a helyére, csak épp nem nyom gyököt. ( ezért tünetmentes nagyon sok embernek a sérve, amiről nem is tud) Magyarul sosem tudhatod, hogy az exsérves, ámde tünetmentes tanítványod épp hogy áll ebben a kérdésben. Kár erőltetni ezt az irányt ilyenkor, hiszen a civil életében bőven kap a gerince az előre hajlításból.

      – Jól vettem ki az írásodból, hogy sérv probléma esetében még (nyújtott háttal történő) előre dőlést sem ajánlott csináltatni?

      Teljesen jól! A legtöbb sérv az S1-es, azaz legalsó porckorongon alakul ha. A közvéleménnyel ellentétben ezt a porckorongot sok esetben még jobban terheli az ember, ha egyenes derékkal dől előre, hiszen pont itt alakul ki a megtöretés, és a nyomást még a feszülő hátizmok is fokozzák. ( ennek a miértjéről hamarosan felteszek egy kisvideót)

      – Nemrég olvastam, hogy porckorongsérv esetében nem szabad oldalirányú mozgást végeztetni a jógázóval…(Valamiért bennem az ragadt meg, hogy csak az előrehajló ászanákat és a rotaciókat kell kihagyni.)

      Ezt hol olvastad? Nagyon sok téves infót olvasok én is a gerincproblémás emberekkel való jógával kapcsolatban. Az oldalra hajlás a legtöbb esetben nem veszélyes. Csak akkor kell kihagyni, ha fáj, de ez szerencsére viszonylag ritka.

      – Amennyiben a nyakcsigolyáknál, vagy a gerincoszlop bármely területén néhány csigolya helyett fém van beültetve, ilyen esetben mi az, amit nem szabad csináltatni? (Ezt általánosságban kérdezem, ezért nem tudok arról konkrét leírást adni, hogy mely csigolyákról van szó…)

      Nyak: semmi fejenállást, gyertyát, és semmi olyan pózt, ahol a nyak a test súlyát viselheti. Ellenben szabad haltartást – amikor a fej lóg – mert az ellensúlyozza az ép porckorongokon megnövekedett terhelést.

      – Olvastam a leírásodban, hogy a gerinc csavarással óvatosan kell bánni – még egészséges gerinc esetében is. Viszont rengeteg olyan jóga gyakorlat van haladók számára, ami nagyon is forszírozza a túlzott “nyakatekert” csavarást. Amennyiben valaki, aki már évek óta foglalkozik jógával és esetleg mellette pl. pilates módszerrel próbálja karban tartani és megtámasztani különböző izomzattal a gerincoszlopát, akkor odafigyelve és lépésről-lépésre haladva lehet nehezíteni a csavaró mozdulatokat, vagy inkább maradjunk az egyszerűbb, alap rotációs ászanáknál? (Itt olyan nehézségű ászanákra gondolok, mint pl.: Parivrtta parszvakonászana – oldalnyújtás törzsfordítással, vagy pl. Utthita parivrtta paszcsimottanászana – nyújtott ülésben előrehajlás törzsfordítással)

      Ezek a pózok mind sérvgyárak…annyi szuper jógapóz létezik ezek helyett…Hamarosan felteszek egy kisvideót arról, hogy miért alakultak ki ezek a drasztik pózok a jógában, és hogy most miért érdemes leszokni erről. Kb. két hét és küldöm az emaillistára! Benne lesz a válasz, hogy a jóga anno miért tarthatta fontosnak ezeket a gyakorlatokat, de ma már miért tekinthetők inkább károsaknak.

      Üdv:
      m.

      • Fater, ne idegesedtsd magad, mert mi lesz edgy a sze9pse9geddel? Aki olyat edr, hogy jf3ga miatt aluakl ki be1rmi betegse9g az vagy elmebajos, vagy rohadt vicces csak senki nem e9rti Ha valami e9vezredeken e1t fennmarad, akkor csak nem lehet terme9szetellenes viszont az is te9ny hogy sok konte1r mozog a pe1lye1n, adf3dhat abbf3l a fe9lree9rte9s hogy egy mege9lhete9si sarlate1n kerfclt a ke9pbe. Na mindegy, nem ismerem ele9gge9 a re9szleteket ahhoz hogy sokat edrjak, de gondoltam feldoblak pe1r sorral!!dcdv ebből a sze9p ve1rosbf3l .BOMBayyyyy

Szólj hozzá!